Over Hetty Ansing

Art and Fascination

Hetty Ansing (Haarlem 1949) werd als kind al vroeg gefascineerd door het onderwerp ‘mensen’.
Al in haar tienerjaren had zij het voorrecht onderwezen te worden door een Haarlems kunstenaar die haar liefde voor het portret verdiepte.

Die liefde voor het portret is altijd gebleven maar tevens groeide het verlangen daar iets aan toe te voegen.

De aquarel werd haar keuze. Zij verdiepte zich lange tijd in deze materie, maakte zich diverse technieken eigen en ontwikkelde een stijl die doet denken aan de fijnschilderkunst.
Dit bleek een succesformule te zijn die haar opdrachtgevers bijzonder aanspreekt en waardoor zij zich duidelijk en herkenbaar weet te profileren.

Aquarel is een techniek die bij toepassing voor een portret als zeer lastig wordt ervaren, maar in goede handen juist prachtige en transparante kleurnuances oplevert.
Zo geeft zij op eigentijdse wijze uitdrukking aan haar portretten.
Later voegde zij nog een boeiende techniek toe aan haar oeuvre, de klassieke schilderijopbouw in een nieuw jasje, stillevens in acryl.

Indonesië.

In 1995 zag een kunstkenner / zakenman van Indonesische afkomst, in haar bijzondere techniek en kleurgebruik, grote verwantschap met enkele ‘oude meesters’ die zo treffend hebben bijgedragen aan de artistieke beeldvorming van het Indonesië in de jaren 1920 – 1940. Die kunstenaars zijn nog altijd in trek bij kunstkenners.
Na enkele opdrachten zag hij voldoende aanleiding om Hetty Ansing uit te nodigen voor een kennismaking met het echte Indonesië.

Het land, de bevolking, de kleurenpracht en de grote culturele verscheidenheid hadden een fascinerende uitwerking op haar.
Tegelijkertijd kwam zij in aanraking met belangrijke kunstenaars en directeur Neka van het gelijknamige museum in Ubud (Bali), waar prachtige werken te bewonderen zijn van o.a. Le Majeur, Bonnet en Hofker.
En het waren juist de aquarellen van Hofker die de ‘link’ bleken te zijn met het werk van Hetty Ansing.
De tochten door het land, de dorpen, de rijstterrassen en haar kennismaking met de bevolking vormden de ontdekking van een nieuwe liefde waarbij de dansvoorstellingen de betovering compleet maakten.
Indonesië werd haar tweede liefde.
Met de afspraak voor twee exposities, indrukken, tekeningen en foto’s trok zij zich terug in haar atelier in Nederland.

Nederland.

Na bijzondere exposities en workshops in Jakarta, november 1997, richtte Hetty Ansing zich op al die mensen in Nederland die een emotionele band hebben vanwege het koloniale verleden of een persoonlijke binding met Indonesië.
In 1998 nam zij contact op met ‘s werelds grootste pasar buiten Indonesië, de Pasar Malam Besar (thans Tong Tong Fair) in Den Haag.
Deze nieuwe uitdaging werd een doorslaand succes en tot 2011 zou haar naam verbonden zijn met deze pasar. Haar grote galeriestand werd een centrum van kopers, collectioneurs, kunstenaars en al die mensen die een groot en emotioneel verlangen hebben naar het land van hun geboorte, Indonesië.

Haar succes kreeg een vervolg met een grote expositie in Het Westfries Museum in Hoorn (Nederland), in het voorjaar van 2000. Onder de aanwezigen was de cultureel attachee van de Indonesische Ambassade, Dr. Andilolo.
Hij was zeer enthousiast over de wijze waarop Hetty Ansing zijn land verbeelde. Dat bracht hem ertoe haar uit te nodigen voor een expositie op de Indonesische Ambassade. Dit was zeer ongebruikelijk ,omdat daar enkel Indonesische kunstenaars worden geïntroduceerd.
In 2002 volgde een tweede maal een grote expositie ‘Longing for Indonesia’ op de Ambassade, waarvoor Hetty Ansing tevens enkele andere schilders mocht uitnodigen.

Natuurlijk was haar werk ook op diverse andere plaatsen te bewonderen maar haar stand op de Pasar Malam Besar bleef tot 2011 een jaarlijks terugkerend evenement in de meest authentieke setting.

Met haar portretten in opdracht geeft zij weer op andere locaties acte de présence.
Hier betreft het dan kunst of life-style beursen.

Publicaties.

In 2005 werd zij voorgedragen om opgenomen te worden in een lexicon betreffende belangrijke schilders m.b.t. Indonesië door Duta Art Foundation te Jakarta.
Zij exposeerde o.a. in Nederland, Duitsland en Indonesië.
In Magazines op het gebied van Indonesië verschenen in binnen en buitenland artikelen over haar persoon, werk en exposities.
Haar illustraties werden gebruikt in boeken en een speciale reisgids.

Hetty Ansing is in de gelukkige omstandigheid dat zij van mensen houdt en die op boeiende wijze gestalte weet te geven. Zij is een unieke uitdaging aangegaan en heeft met haar talent sfeervolle schilderijen kunnen maken die emotie, schoonheid en betrokkenheid uitstralen.
Haar schilderijen zijn nu overal ter wereld te vinden.

Recente Exposities

1997
The Financial Club
Jakarta
1998
Des Indes
Nederland
1998
Kurhaus Bad Oeyenhaus
Duitsland
1999
Graanschuur I.C.C.
Nederland
1999
Theater ‘Het Klein’
Nederland
2000
De Indonesische Ambassade
Nederland
2000
Westfries Museum
Nederland
2002
De Indonesische Ambassade
Nederland
2007
Serah Artisan
Nederland
2007
Westfries Museum
Nederland
1998 – 2011
Pasar Malam Besar
Nederland
2011
Slot Zeist
Nederland
2013
La Table
Nederland
2014
Excellent Art Fair
Nederland
2014
La Table
Nederland
2015
Life style event
Nederland
2015
Kasteel Arcen
Nederland
2015
La Table
Nederland
2016
Calcutta
India
2016
Galerie Sous terre
Nederland
2017
Galerie Arthuus
Nederland
2018
Kasteel d’Aspremont
België
2019
Galerie Staphorsius
Nederland
2019
Flower Art Museum
Nederland
2020
Galerie WiekX
Nederland
2020
WG Galerie
Nederland

Book illustrations

‘Allamanda’ novel by Corrie A. Bos
‘Dewi Sri’ legend by Drs. Ruud Greve
‘Indonesia in a different way’ by Deva Travel
‘Istori Kita’ by Simone Strakenbroek

Magazines

Indonesia
Nederland
Archipel
Nederland
Moesson
Nederland
Midi
Nederland
Privé
Nederland
The Financial Club
Indonesië
Djaka Lodang
Indonesië
Handycraft
Australia

News papers / Indonesia

The Jakarta Post
Fajar Bali
Bernas Jogja
Harian Jogja
Kadaulatan Rakyat
Bisnis Indonesia